HARMONOGRAM 

   zwrotu podręczników

 

 

Bud. S klasy 1-5                    Bud. G klasy 6-8   

7-8.VI poniedziałek – wtorek klasy 3a,b              7.VI poniedziałek  klasa 8a

9-10.VI środa – czwartek klasy 3c, d                 8.VI wtorek  klasa 8b, 8c

11.VI piątek klasy 2a,b                               9.VI środa  klasa 7a

14.VI poniedziałek 2c,d                              10.VI czwartek klasa 7b, 7c

15-16.VI wtorek – środa klasy 1a,b                 14.VI poniedziałek klasa 7d

17.VI czwartek klasa 1c                             15.VI wtorek klasa 6a, 6b

18.VI piątek klasy 5a,b                              16.VI środa klasa 6c

21.VI poniedziałek klasy 4a,b                        17.VI czwartek klasa 6d,6e

22.VI wtorek klasa 4c

Podręczniki oddajemy w godzinach pracy biblioteki.

——————————————————————————————————————————————————————-

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

Budynek S

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek

8.30–11.10

 (11.00-11.30   przerwa czyli wietrzenie  bibl.)

11.30-14.30

8.30–9.35    10.30-13.00  (11.45-12.00   przerwa czyli  wietrzenie bibl.)

8.30–11.10

(11.00–11.30    przerwa czyli     wietrzenie bibl.)

11.30-14.30

8.30–13.35

(11.30-11.45          przerwa czyli     wietrzenie bibl.)

8.30–14.30

(11.30-11.45    przerwa czyli wietrzenie bibl.)

Budynek  G

Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek
8.30–11.30 8.30–14.30 

  (11.30-11.45   przerwa czyli wietrzenie bibl.)

8.30–11.30 8.30–14.30 

  (11.30-11.45   przerwa czyli wietrzenie bibl.)

nieczynna


 

 

LAUREACI SZKOLNEGO FESTIWALU KSIĄŻKI

 

 

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Biblioteki to miejsca wyjątkowe, przełamują stereotypy i udowadniają, że ich przestrzenie to nie tylko “świątynie książek”. Nie tylko gromadzone zbiory tworzą biblioteki. To ludzie sprawiają, że wszystko czego szukasz, znajdziesz w bibliotece.                    Idziesz do biblioteki, aby znaleźć kogoś, coś, a może tak naprawdę siebie pośród innych ludzi, bo przecież biblioteka to miejsce, gdzie zawsze kogoś znajdziesz – wystarczy chcieć!!!           

Zapraszamy Was do wspólnej zabawy zatytułowanej hasłem Tygodnia Bibliotek 2021:  “Znajdziesz mnie w bibliotece”

Powyższe zdjęcia przedstawiają postacie, które na pewno znajdziesz w bibliotece – spróbuj odnaleźć książeczkę z wybraną przez siebie postacią.

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Nasza pisarka Olga Tokarczuk – laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury we fragmencie książki “Księgi Jakubowe” przedstawiła swoje spostrzeżenia na temat czytelników. Podzieliła ich na kilka ciekawych kategorii. A mianowicie:

“Jest czytelnik gąbka, czytelnik lejek, czytelnik cedzidło i czytelnik sito. Gąbka wchłania w siebie wszystko, jak leci, jasne jest, że potem dużo z tego pamięta, lecz nie umie wydobyć najważniejszego. Lejek – przyjmuje jednym końcem, drugim zaś wszystko, co przeczytane, z niego wylatuje. Cedzak przepuszcza wino, a zatrzymuje winny osad (…) Sito zaś oddziela plewy, żeby otrzymać najlepsze ziarno.”                        źródło:https://www.dorzeczy.pl/kraj/117719/wzglednosc-noblowska.html                                                                                                                                                                                                                                                                                             Zapraszamy Was do zabawy!  KLIKNIJ TUTAJ

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Piąty tydzień realizacji Szkolnego Festiwalu Książki przypada na Tydzień Bibliotek. Zapraszamy zatem do obejrzenia prac przesłanych przez naszych uczniów.

Plakat lub praca plastyczna z okazji Święta Konstytucji 3 maja

Wyróżnienia:

 

Dressing up – przebranie się za ulubionego bohatera literackiego lub postać historyczną, mitologiczną itp.

 

Pudełko z opowieścią – przedstawienie wybranej książki, bajki lub wiersza

 

1001 powodów dla których warto czytać książki

Cała klasa 6e otrzymuje  punkty za udział w konkursie. Specjalne wyróżnienie dla Patrycji Czortek 6e za indywidualną pracę.

Dziękujemy tym wszystkim (zarówno uczniom jak i nauczycielom), którzy zaangażowali się w realizację tego projektu 🙂

——————————————————————————————————————————————————————-

 LEKCJA HISTORII ON-LINE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

Temat: 230 rocznica uchwalenia       Konstytucji 3 maja.

Cele: – uświadomienie uczniom znaczenia Konstytucji 3 maja                 – wyjaśnienie pojęcia: konstytucja

Czytaj dalej –  KONSTYTUCJA

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. 3 maja stał się polskim świętem (od 1919 roku). Po wojnie obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja były w Polsce zakazane. Przywrócono je dopiero w 1990 r.

Co roku 3 maja uroczyście świętujemy kolejną rocznicę tego wydarzenia. Ten dzień to jedno z najważniejszych polskich świąt państwowych.

Zilustrowana historia Konstytucji 3 maja (oprac. Krzysztof Wiśniewski, Joanna Babula) – zapraszamy do obejrzenia:

————————————————————————————————————————————————————-

23 kwiecień – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

– święto pisarzy, poetów, tłumaczy, redaktorów, korektorów, wydawców  i wszystkich tych, którzy z książkami i prawem autorskim mają na co dzień  do czynienia.                 

Święto również czytelników.

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa oraz praw autorskich. Święto narodziło się w Katalonii, a jego data 23 kwietnia jest symboliczna dla literatury światowej, gdyż w ten dzień zmarli wybitni poeci Miguel de Cervantes, William Szekspir oraz Inca Garcilaso de la Vega.

Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek. Światowy Dzień Książki   i Praw Autorskich  został ustanowiony w 1995 roku przez UNESCO.

Ciekawostki ze świata książki – kliknij tutaj

Prace uczniów nadesłane z okazji tego święta – dziękujemy 🙂

————————————————————————————————————————————————————–

Biblioteka szkolna poleca …

… książki, dla najmłodszych czytelników (i nie tylko) w ramach akcji „Tę książkę warto przeczytać!”. Raz w tygodniu (podczas nauczania zdalnego), będziemy zamieszczać nową pozycjęzachęcając  do czytania. Może zrobią na Was wrażenie, pokochacie je i uznacie za godne polecenia. Może dzięki temu odkryjecie ciekawe pozycje, na które warto zwrócić uwagę.

Nie wiesz co wybrać? Sprawdź polecane propozycje. Mamy nadzieję, że ułatwimy naszym czytelnikom wybór odpowiedniej dla siebie książki. Wszystkie polecane książeczki są dostępne w bibliotece szkolnej.

Chcesz przygody wciąż przeżywać?

Musisz w bibliotece bywać!

Tam książeczek jest bez liku.

Czytaj! Młody CZYTELNIKU!

Przerwa na czytanie – dość na komputerze grania, bierz się teraz do czytania.

 

 

 

Julka, Oliwka i Kuba już jutro idą do pierwszej klasy. Niespodziewanie dowiadują się jednak, że w szkole grasuje duch … Ojej! Czy pierwszaki odważą się sprawdzić, o co chodzi, i czy przyjdą w końcu na lekcje? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w książce pt. PIERWSZY DZIEŃ W SZKOLE. 

 

 

 

 

Do Valleby przybywa ekipa filmowa, żeby nakręcić film. Światowej sławy reżyser Omar Rauk chce obsadzić jednego z mieszkańców Valleby w drugoplanowej roli męskiej. Organizuje casting. Tej samej nocy ktoś włamuje się do salonu optycznego. Czy ma to związek z ekipą filmową? A może z listem sprzed lat znalezionym przez Lassego i Maję? Chcesz dowiedzieć się więcej –  sięgnij po książkę pt. TAJEMNICA  FILMU.

 

 

 

 

 

Rodzice Franka przeprowadzają się i chłopiec musi zmienić szkołę. Jak sobie poradzi wśród nowych kolegów?  Czy ktoś będzie się chciał z nim bawić? Wszystko wyjaśni się jak sięgniesz po książkę pt. NOWY W KLASIE 1B.

 

 

 

————————————————————————————————————————————————————Szkolny Festiwal Książki czyli  działania  popularyzujące  bibliotekę  szkolną  i  czytelnictwo.

Czas trwania: 12.04 – 14.05. 2021 

W swoich grupach wiekowych uczniowie będą rywalizowali w różnych kategoriach, zbierając punkty jako klasa oraz indywidualnie (każdy znajdzie “coś” dla siebie). Mamy nadzieję, iż różnorodne formy aktywności przyczynią się do budowania pozytywnych doświadczeń z biblioteką oraz do pobudzenia ciekawości związanej z czytelnictwem.

Zachęcamy uczniów do wzięcia udziału w niżej wymienionych działaniach:

Klasy IV-VI

Klasy VII-VIII

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, zwycięskie klasy i indywidualni zwycięzcy będą ogłaszani na stronie internetowej szkoły w zakładce biblioteka. Nagrody indywidualne do odbioru w bibliotece.


Wszystkim czytelnikom i sympatykom naszej szkolnej biblioteki życzymy:

Jaj przepięknie malowanych, Świąt słonecznie roześmianych, w poniedziałek dużo wody, zdrowia, szczęścia oraz zgody!

 

A na poprawę humoru proponujemy  

Wielkanocną bajeczkę do czytania podczas malowania pisanek

                                                                                                                                        

  • BAJKA                                                               

21 marca

to nie tylko   PIERWSZY  DZIEŃ   WIOSNY

ale także    ŚWIATOWY   DZIEŃ   POEZJI

Święto obchodzone corocznie 21 marca, ustanowione przez UNESCO jesienią 1999 roku. Główne uroczystości tego święta odbywają się w Paryżu. Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO zadeklarowało, że ten dzień ma „dać nowy impuls, aby docenić poezję oraz poprzeć krajowe, regionalne i międzynarodowe ruchy poetyckie”.

 

Nie wiem, co to poezja, nie wiem, po co i na co,
wiem, że czasami ludzie czytają wiersze i płaczą,
a potem sami piszą, mozolnie i nieudolnie,
by od dławiącej ciszy łkające serce uwolnić.
                                                                                 Władysław Broniewski

 

 


Nie ma innego dobra tak powszechnego i tak ważnego dla nas wszystkich jak język ojczysty. Po polsku rozmawiamy, przekazujemy swoje uczucia, uczymy mówić małe dzieci, wyznajemy wiarę, piszemy wiersze. Język jest podstawowym składnikiem tożsamości Polaków i dobrem kultury narodowej. Język jest fundamentem, na którym opiera się kultura oraz tradycja narodu.

Piękne są słowa Janusza Korczaka: „Bo błąd w mowie – to jak plama tłusta i brzydka na fotografii matki, którą kochasz, to jak niestarannie przyszyta łata na ubraniu, w którym idziesz w gościnę. Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali. Język się smuci, choruje, gdy ludzie źle nim mówią”.

Mówię po polsku, jestem Polakiem, a polska flaga jest moim znakiem – M. Bogdanowicz

 

Oto wiersz  pełen szalonych rymów, wymagających językowego mistrzostwa, by nie potykać się w trakcie czytania:

MOWA POLSKA

Od stuleci polska mowa  ma w zapasie różne słowa –

kto się ćwiczy w ich wymowie, ten bez trudu je wypowie!

Nie wierzycie? Sprawdźcie sami, powtarzając razem z nami:

Skrajem parku rudy stworek targa z górki spory worek,

w worku miarkę, tarkę, rogi, bierki, serki i pierogi.

Nad rzeczułką nietoperze taszczą paczkę poprzez perze,

w paczce kaszkę, ważkę, szelki, muszkę, puszkę i muszelki

oraz miarkę, tarkę, rogi, bierki, serki i pierogi.

Brzęczą pszczółki nad rzeczułką: – Tu się trzeba puknąć w czółko!

Na cóż kaszka, ważka, szelki, muszka, puszka i muszelki?

Po co miarka, tarka, rogi, bierki, serki i pierogi?

Wszystko po to, aby z gracją cieszyć się artykulacją,

bo kto ćwiczy się w wymowie, znajdzie radość w każdym słowie!

Nie wierzycie? Sprawdźcie sami, powtarzając razem z nami!

Małgorzata Strzałkowska

Uczniowie klas I – III wzięli udział w zajęciach bibliotecznych

————————————————————————————————————————————————————-

W związku z przypadającym w środę 17 lutego

Światowym Dniem Kota

już od poniedziałku w bibliotece szkolnej – budynek S

wystawka – oczywiście książek o kotach.

Można będzie poszerzyć swoją wiedzę o tych przemiłych zwierzątkach – zobaczyć książki o rasach kotów, ich pielęgnacji oraz wiele opowiadań z kotami w roli głównej.

W środę wypożyczamy książki tylko o kotach!!!   Serdecznie zapraszamy!!!

 

Jak pomóc kotom wolno żyjącym zimą?

Najbardziej popularnym sposobem pomocy kotom wolno żyjącym w miastach jest zostawianie uchylonego lub otwartego okienka do piwnicy. W ten sposób kot będzie mógł wślizgnąć się do pomieszczenia i ogrzać, jak również posilić się i napić wody.

 

 

————————————————————————————————————————————————————-

Zapraszamy Was do wykonania prac plastycznych o temacie przewodnim:

„Życie bajką jest”

W swoich pracach puśćcie wodze fantazji, ukazując świat jako zachwycający, a przede wszystkim magiczny. Niech powstaną niezwykłe bajkowe stwory, postaci i miejsca, pełne barw i tajemniczości.

Na etapie szkolnym nagrodą będą – punkty dodatnie – z zachowania za aktywność.

 

Najciekawsze prace zostaną wysłane do organizatora – Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu.

Dziękujemy wszystkim za udział w konkursie 🙂


Uczniowie, którzy wzięli udział w quizie walentynkowym i przysłali poprawne odpowiedzi:

Aleksandra Piksa  4a; Agata Toczko 4c; Maksymilian Kuchcik  4c; Alicja Zabieglińska  4c; Marcjanna Zabieglińska  4c; Zuzanna Orszulik  6a; Maksymilian Owsianka  6b; Zofia Piksa  6e; Szymon Owsianka  7c

O udziale w konkursie poinformowaliśmy Wychowawców, prosząc o dodatnie punkty z zachowania.

Gratulujemy!!!

♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥

Konkurs plastyczno-literacki na najciekawszą kartkę walentynkową on-line

Nadesłane prace konkursowe:

Nagrodą są – punkty dodatnie – z zachowania za aktywność. Uczestnikom gratulujemy i serdecznie dziękujemy 🙂

 ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥                                      ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

 

W konkursie ,,Najpiękniejsza kartka Walentynowa” dla klas  1-3 udział wzięli:

Eliza Hausler 1c praca nagrodzona; Martyna Guzik  1c  praca nagrodzona; Nina Klemenz  1c  praca nagrodzona; Alan Zawierucha  3d  praca nagrodzona; Liwia Lyska  1d  praca wyróżniona; Antonina Górska  3c  praca wyróżniona; Amelia Janowska  1c  praca wyróżniona;  Zuzanna Rutkowska  1c  praca wyróżniona                                                                        oraz Martyna Kozik  3c; Kamila Wycisk  3d; Emilia Schlumm  3d; Mateusz Gorzawski  2d; Adam Witala  2d; Wiktoria Giedyk  1c; Magdalena Osysko  3d; Zuzanna Kurek  3d; Adam Mogiła  1c; Oliwier Rutkowski  2d; Filip Wolff  2d; Laura Oleszczuk  3a; Oliwia Stolarek  2d; Anna Łysień  2d; Nikola Kornas  2d; Alan Stajer 3d  i Sebastian Stajer  1c

                  

Wszystkim uczestnikom gratulujemy i serdecznie dziękujemy 🙂

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Biblioteka szkolna proponuje quiz walentynkowy dla klas 4-5                                                                                      i dla klas 6-8

Otwórz załącznik i wykonaj polecenia

Quiz walentynkowy klasy 4-5

Quiz walentynkowy klasy 6-8

Pracę odeślij na adres goslawa@autograf.pl
Termin nadsyłania prac – 14.02.2021 r.
Nagrodą będą – punkty dodatnie – z zachowania za aktywność.


 

Konkurs plastyczno-literacki na najciekawszą kartkę walentynkową on-line

 

Regulamin konkursu:

Kartkę walentynkową należy przygotować w niezwykłym kształcie z życzeniami w formie wiersza (własny tekst lub cytat literacki).

Technika pracy dowolna.

Zdjęcie kartki walentynkowej proszę przesłać do 14 lutego2021 r. na adres mwojtkowska@o2.pl

Oceniana będzie oryginalność pomysłu i wykonania.

Wystawa nadesłanych prac także on-line na stronie szkolnej w zakładce BIBLIOTEKA.

Najładniejsze kartki zostaną nagrodzone.

 

 

 

 

 

 


Holokaust. Pamięć to za mało.

Holokaust ma szczególne znaczenie dla nas Polaków. W większości dokonał się na ziemiach polskich i dotyczył polskich obywateli. Na skutek zbrodniczego planu, który narodził się w Niemczech rządzonych przez partię Adolfa Hitlera i był przez to państwo realizowany, zamordowano sześć milionów Żydów z całej Europy. Około trzech milionów wśród nich to polscy obywatele. Dwa miliony to dzieci.

Ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu związany jest z dniem wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz, symbolu i pomnika zagłady. Ale tak naprawdę takie pomniki są niemal w każdym polskim mieście i wiosce.

Pamięć o Holokauście nigdy nie powinna ulec zatarciu. Podobnie jak inne zbrodnie przeciwko ludzkości, dokonane w imię chorych urojeń, że można być gorszym z powodu narodowości, rasy czy poglądów politycznych.

Naszym zadaniem jest nie tylko gromadzenie faktów świadczących o zbrodniach, ale także budowanie w sobie uniwersalnych wartości dotyczących życia. Bo największą porażką po takiej zbrodni jest brak wyrzutów sumienia.

Jan Paweł II powiedział podczas wizyty w Instytucie Yad Vashem:

Tutaj, podobnie jak w Oświęcimiu i wielu innych miejscach w Europie, ze wszystkich stron słyszymy echo rozdzierającego płaczu milionów ludzi. Mężczyźni, kobiety i dzieci wołają do nas z otchłani udręki, jakiej zaznali. Czyż moglibyśmy nie usłyszeć ich krzyku? Nikt nie może zapomnieć ani lekceważyć tego, co się stało. Nikt nie może pomniejszać rozmiarów tych wydarzeń. Chcemy pamiętać. Ale chcemy pamiętać w określonym celu, mianowicie po to, aby nie dopuścić już nigdy do zwycięstwa zła, jakiego doświadczyły miliony niewinnych ofiar nazizmu.

Maciej Kwaśniewski (IPN)

——————————————————————————————————————————————————–

Biblioteka życzy wszystkim uczniom bezpiecznych ferii zimowych. Niech ten wspaniały czas dostarczy Wam niezapomnianych wrażeń oraz wielu ciekawych przeżyć.
Mamy nadzieję, że wrócicie wszyscy zadowoleni, uśmiechnięci oraz wypoczęci, z nową energią do pracy w drugim semestrze. 

Ferie zimowe to bardzo dobry czas na czytanie!


                                                                                     

… Aby papier zamiast przyjmować wszystko,                             przez wszystkich był przyjmowany z radością.
Aby zamiast niemego przesuwania palca po czytniku,
słodki szelest stron przekładania do uszu dochodził.
Aby Książek po okładce nie sądzono,
(choć za te piękne również chwalono).
Aby Książki nie były podkładkami,
a podwalinami wiedzy i mądrości.
Aby przede wszystkim każdy miał czas, by je czytać.
Bo każdy czas jest do tego dobry. 

 

Wszystkim czytelnikom i sympatykom naszej biblioteki szkolnej życzymy zdrowych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęścia w Nowym 2021 Roku

————————————————————————————————————————————————————-