Harmonogram zwrotu książek i podręczników do biblioteki szkolnej

———————————————————————————————————————————————————-         Spotkania z historią

Nie każdy lubi historię 🙁  Ile razy zdarzyło się, że męczyła Was nauka dat, skutków wojen lub jakichś ważnych wydarzeń? Rozwiązaniem tego problemu są książki historyczne – dzięki nim poznacie zagadnienie z zupełnie innego punktu widzenia niż opisane w podręczniku. Do tego, jeśli są napisane w ciekawy sposób, potrafią od razu wciągnąć w wir wydarzeń. Książki z tej dziedziny pozwolą na poszerzenie wiedzy oraz sprawią, że być może bardziej zainteresujecie się tym, co działo się wiele lat przed Waszym urodzeniem. Warto przeczytać chociaż jedną! 

W ramach popularyzacji literatury historycznej uczniowie klas 4-8 mieli za zadanie wypożyczyć z biblioteki szkolnej książkę o tematyce historycznej. Następnie, po jej przeczytaniu wykonać dowolną pracę (streszczenie, recenzję, rysunek, prezentację itp.). Najaktywniejsze w tym zadaniu okazały się klasy 5A, 6A, 7A, 7B, 7C, 7D. Oto galeria ich prac: 

———————————————————————————————————————————————————–

PROJEKTY EDUKACYJNE zrealizowane w ramach zadań Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

Wnioski: Nowości zakupione do biblioteki to atrakcyjne książki, które stanowią wspaniałą pomoc na zajęciach z dziećmi i uatrakcyjniają lekcje. Ponadto to świetny sposób na pokazanie uczniom, że możemy dużo dowiedzieć się czytając książki i chodząc do biblioteki. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że książka dostarcza wielu wrażeń, rozbudza zainteresowania. Dzięki tym projektom uczniowie wzbogacają swoją wiedzę w sposób dla nich ciekawy i atrakcyjny.

Klasa 1C – Polska moja ojczyzna 

Klasa 2A – Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek

Klasa 2B – Wynalazcy 

Klasa 2C – Las pod lupą 

Klasa 3B – Mój lekturnik 

Klasa 3C – Wiersze Jana Brzechwy – małe formy teatralne 

Klasa 3D – Wiwat 1, 2, 3 Maja

Klasa 5C – Nasze reguły 

Klasa 6A – Nasze ulubione książki

Klasa 7B – Opowieści na dobranoc …

Klasa 7C – Jak i dlaczego oceniamy innych?

Klasa 7D – Wybrane lektury z biblioteki szkolnej

Klasa 7E – AB NACH BERLIN

Klasa 8A – Książki to Twoi najlepsi przyjaciele

Klasa 8B – Marzenia nastolatków

Klasa 8D – Lektury 8 klas

————————————————————————————————————————————————————-

“Kwiaty dla Polski” – wyniki konkursu plastycznego (witraż)

Nagrodzone prace:

Wystawa wszystkich oddanych prac:

Zwycięzcom gratulujemy a wszystkim uczestnikom serdecznie dziękujemy 🙂

————————————————————————————————————————————————————-

Wiek przedszkolny jest doskonałym czasem na rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i promowanie czytelnictwa wśród dzieci.

11 maja br. naszą bibliotekę szkolną odwiedziły dzieci z Przedszkola nr 19 w Rybniku-Boguszowicach. Tematem spotkania było zapoznanie maluchów i starszaków z biblioteką. Dla wielu z nich, była to pierwsza wizyta tam – gdzie “mieszka” książka, wśród tak dużego księgozbioru. Pierwszy kontakt z książką dzieci mają już w domu, ponieważ bliscy czytają im często różne książki – na przykład przed snem na dobranoc. Dzieci miały okazję zwiedzić bibliotekę i dowiedzieć się, na czym polega praca bibliotekarza, jak należy zachowywać się w bibliotece, jak funkcjonuje biblioteka, na czym polega wypożyczanie książek oraz jak należy dbać o książki. Przedszkolaki z wielkim zainteresowaniem przyglądały się książkom na półkach. Bardzo spodobały się im kolorowe i bogato ilustrowane książeczki, z których przygotowana była mała wystawka – z chęcią je oglądały. Wszystkie dzieci bez trudu odgadywały bajkowe postacie. Na zakończenie spotkania dzieci otrzymały w prezencie książkę z pieczątką biblioteki i pamiątkowy dyplom.

————————————————————————————————————————————————————-

 

“Każdy dzień jest kawałkiem historii, nikt nie jest w stanie opowiedzieć jej do końca”. Jose Saramago

 

Historia to nie tylko daty do wykucia. Historia to niezwykli ludzie (nie każdy potrafił być władcą…), to kłótnia i walka, ustępstwa i pokojowe rozwiązywanie sporów. To sztuka załatwiania interesów, to patriotyzm, wstydliwe przypadłości i prawdziwa miłość (od czasu do czasu).To dzieje zachłanności, niezła lekcja logistyki, sztuki kompromisu i grzeczności. 

Jeśli spojrzymy na historię z przymrużeniem oka, z pewnością okaże się ciekawsza niż ta z podręczników szkolnych.

Poniżej galeria zdjęć – książek o tematyce historycznej zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. 

Zapraszamy do biblioteki – tu znajdziesz ciekawe książki z historii, o historii i nie tylko.


Pasowanie na czytelnika

– uroczystość dla pierwszoklasistów

Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona czytelników biblioteki szkolnej. Wtedy zaczyna się niesamowita, czytelnicza przygoda dzieci, które mogą już samodzielnie wypożyczać i czytać książki. 

Dnia 26.04.2022 r. w naszej szkole odbyło się uroczyste Pasowanie na Czytelnika uczniów klas I. Był to dzień, na który uczniowie czekali z utęsknieniem. Wszyscy uczniowie klas I stali się prawdziwymi czytelnikami naszej szkolnej biblioteki.

Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania.                                              

Specjalnie na tę okazję uczennice klasy 7B przygotowały krótką część artystyczną. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że będą kochać i szanować książki, korzystać z ich mądrości i sumiennie wypełniać obowiązki czytelnika. 

 

Każde dziecko otrzymało  publikację wydaną przez Instytut Książki pierwszą swoją książeczkę, która będzie przypominała o tym uroczystym wydarzeniu.  

Potem wszyscy zostali zaproszeni do biblioteki i korzystania z jej zbiorów.

Założenie karty bibliotecznej i pierwsze wypożyczanie książek dało dzieciom dużo radości i powodu do dumy. Poznali bibliotekę i jej zbiory oraz nauczyli się samodzielnie wypożyczać książki. Dzieci zapoznały się również z regulaminem obowiązującym w bibliotece, dowiedziały się, jak należy dbać o książki i  jak z nich korzystać.

Po takim wspólnym spotkaniu biblioteka będzie kojarzyła się najmłodszym czytelnikom z miejscem bezpiecznym, przyjaznym, radosnym, gdzie uczniowie są zawsze mile widziani. Mamy nadzieję, że spotkanie z biblioteką i pierwsza wypożyczona książka na długo pozostanie w pamięci najmłodszych czytelników.

Nowi czytelnicy opuścili bibliotekę zadowoleni i pełni wrażeń, obiecując, że będą często ją odwiedzać!        

◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊   ◊

 

Ruszyła II edycja

SZKOLNEGO FESTIWALU KSIĄŻKI

 

————————————————————————————————————————————————————

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych

składamy wiosenne życzenia …


 

Wyloguj swój mózg i poczytaj książkę!!!

“Czy wiesz, że odblokowujemy telefony średnio co 10 minut? Każda taka czynność przenosi Twoją uwagę na wirtualne bodźce, przerywając koncentrację na wykonywanych czynnościach. Badania wykazały, że telefon leżący w pomieszczeniu, w którym się uczysz lub czytasz, odciąga znaczną część uwagi nawet wtedy, gdy z niego nie korzystasz. Twój umysł domaga się “nagrody” w postaci nowych bodźców informacyjnych. Dlatego warto wyrobić w sobie nawyk odcinania się od rozpraszaczy. Gdy chcesz się na czymś skupić, wyłącz telefon i wynieś go do innego pomieszczenia. Nie zmuszaj mózgu do toczenia wewnętrznej wojny, bo ważne sprawy przegrają z rozpraszaczami”.

źródło: bibliotekawszkole.pl

————————————————————————————————————————————————————

KARTKA  Z  KALENDARZA

8 marca – Dzień Kobiet

Raz w roku jest taki dzień,

który przemija jak piękny sen.

Wszystkie dziewczyny, kobiety i matki

w tym dniu dostają pachnące kwiatki 🙂

————————————————————————————————————————————————————-

KONKURS  WALENTYNKOWY “Zakochani w książkach”

“Bo jeśli raz przywykliśmy do tego, aby radość i pociechę czerpać z książek, to już się bez nich nie potrafimy obejść” – Astrid Lindgren

Konkurs plastyczno-literacki dla klas I – IV

Nagrodzone prace:

Prace można obejrzeć na wystawce przed biblioteką szkolną.

Nadesłane prace na konkurs on-line

♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥   ♥

Zbliżające się Walentynki14 lutego – skłaniają nas do różnych miłosnych wyznań. 

Często mówimy, lub słyszymy: ta książka jest cudowna, piękna, wspaniała …,

uwielbiam tego bohatera …, ona jest przeurocza…, wprost nie mogłam się oderwać .

Więc ogłaszamy konkurs

“Zakochani w książkach”,

gdzie głównym obiektem naszych walentynkowych westchnień będą książki i ich bohaterowie.

Dla klas I – IV konkurs plastyczno-literacki.

Zasady są proste:                                                                                                                                                                                      1. Przyjdź do biblioteki po serce.                                                                                                                                                                      2. Napisz na nim tytuł i autora najukochańszej książki.                                                                                                                                                3. Narysuj ilustrację do wybranej, ulubionej książki, postać ukochanego bohatera (wykorzystaj oby dwie strony serduszka).                                                                      4. Podpisaną pracę (imię,  nazwisko i klasę) przynieś do biblioteki do 14 lutego 2022 r.                                                                                                      Wszystkie przyniesione prace ozdobią bibliotekę a najpiękniejsze zostaną nagrodzone.

Dla uczniów klas starszych V – VIII, którzy uczą się zdalnie ale też Rodziców i Nauczycieli proponujemy konkurs on-line.

 1. Zrób ciekawe zdjęcie z ulubioną książką.                                                                                                         2. Uzasadnij w kilku zdaniach dlaczego ta, jest tą najlepszą i wybraną? Czemu lubisz do niej wracać? Dlaczego ten bohater/ka wywołuje u Ciebie szybsze bicie serca. 

3. Prace prześlij na adres mwojtkowska@o2.pl  do 14lutego 2022 r. 

4. Liczy się pomysł, ciekawy tekst. 

5. Wśród nadesłanych prac wyłonimy zwycięzców w kategorii: Uczeń, Rodzic, Nauczyciel.                                                                                                                                                                                                       

 ———————————————————————————————————————————————————

W naszej Bibliotece pojawiło się w ostatnim czasie sporo nowości wydawniczych. To dzięki realizacji projektu: “Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych” w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. 

W pierwszej kolejności wśród nowych pozycji zakupionych do biblioteki znalazły się książki proponowane i polecane przez uczniów, polonistów, nauczycieli oraz rekomendowane przez bibliotekę szkolną.

Wśród zakupionych publikacji znajdują się lektury dla klas I – VIII, dzięki czemu każdy uczeń będzie miał teraz do nich łatwy dostęp. Nowości biblioteczne to niezwykle interesujące i piękne książki, pozycje dla młodszych dzieci, książki z dużymi literami, pięknie ilustrowane, książki o tematyce: historycznej, obyczajowej, przygodowej, podróżniczej, fantasy oraz poruszające problemy pomocy innym dla starszych uczniów. W zakupach uwzględniono potrzeby uczniów niepełnosprawnych – są książki “mówione” e-booki.

Mamy nadzieję, że zakupione książki będą cieszyć się ogromnym zainteresowaniem. Trzeba się jednak uzbroić w cierpliwość, ponieważ książki muszą przejść cały proces przygotowania, zanim trafią na półki a potem w Wasze ręce.

Na razie nowe książki możecie obejrzeć w naszej galerii zdjęć:

Zapraszamy wkrótce do wypożyczania. Na pewno spośród wszystkich nowości każdy znajdzie coś dla siebie.

————————————————————————————————————————————————————GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

PONIEDZIAŁEK  WTOREK  ŚRODA  CZWARTEK  PIĄTEK
Bud. S 8.30-14.30 8.30-13.00  8.30-11.20

12.20-13.30

8.30-14.30 nieczynna
Bud. G  8.30-11.30 8.30-14.30  8.30-14.30 nieczynna 8.30-14.30

———————————————————————————————————————————————————–

MIĘDZYNARODOWY  DZIEŃ  PAMIĘCI         O  OFIARACH  HOLOKAUSTU – PAMIĘTAMY!

————————————————————————————————————————————————————

KARTKA  Z  KALENDARZA

 

18 stycznia przypada Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka. Data ta jest związana z dniem urodzin Alana Alexandra Milnego, twórcy postaci jednego z najbardziej znanych na świecie misiów, Kubusia Puchatka.

 

 

Kochany Kubusiu!
Dziś są twoje urodziny,
A więc wszyscy ci życzymy
Wiele przygód, dużo miodu.
Abyś nigdy nie czuł głodu.
Dużo szczęścia i radości
Oraz mnóstwa miłych gości.
Chociaż latka szybko lecą,
Zawsze miej swoje „co nieco”.
Moc pomysłów i słodyczy
– tego każdy ci dziś życzy.

————————————————————————————————————————————————————-

W ramach “Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021 – 2025” – Priorytet 3 Kierunek interwencji 3.2. nasza biblioteka szkolna otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 15 000 zł na:

  1. zakup książek będących nowościami wydawniczymi i niebędących podręcznikami,  w szczególności książek historycznych, w tym poświęconych historii Polski XX wieku, oraz lektur szkolnych, w tym książek opublikowanych drukiem lub na innym nośniku (w tym książek obrazkowych, mówionych i elektronicznych), które są dostępne na rynku księgarskim, niezależnie od tego, czy jest to pierwsze wydanie czy wznowienie książki,
  2. zakup nowych elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych: – zakup sprzętu komputerowego do wykorzystania przez nauczyciela bibliotekarza, – zakup oprogramowania dla bibliotek, – zakup czytników e-booków, – zakup elementów wyposażenia wnętrza biblioteki, w szczególności regałów, półek, biurek, szaf, foteli i elementów oświetlenia,
  3. realizację działań promujących czytelnictwo: – zakup książek będących nagrodami książkowymi dla uczniów biorących udział w działaniach promujących czytelnictwo, – organizację spotkań autorskich, wystaw i konkursów.

Zaplanowane działania do realizacji  w zakresie promocji i wspierania rozwoju czytelnictwa uczniów naszej szkoły:

  • organizacja i udział w konkursach czytelniczych i plastycznych
  • obchody Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych, Tygodnia Bibliotek
  • uroczyste “Pasowanie na czytelnika” uczniów klas pierwszych
  • realizacja projektu Szkolny Festiwal Książki
  • Cała Polska czyta dzieciom – promocja literatury historycznej dla uczniów klas 1-3
  • zrealizowanie przez wychowawców klas 1-8 na każdy oddział po jednym projekcie edukacyjnym z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej
  • wystawy książek proponowanych uczniom do czytania w ramach akcji czytelniczych
  • uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek – książki “mówione” e-booki, książki pisane dużymi literami, duże formaty pięknie ilustrowane
  • udział w projekcie “BohaterON – włącz historię”
  • obchody świąt narodowych np. 11 listopad – Święto Niepodległości
  • obchody rocznic państwowych np. 40 rocznica wprowadzenia stanu wojennego

Zaplanowane działania będą realizowane w ciągu całego roku szkolnego 2021/2022. Zapraszamy wszystkich do wzięcia udziału w wyżej zaplanowanych działaniach.

———————————————————————————————————————————————————

“Cicha noc, święta noc!

Wszystko śpi, atoli

Czuwa Józef i Maryja,

Niech więc Boska ich Dziecina,

W błogim spokoju śpi.”

 

 

                           Zwyczaje i obrzędy bożonarodzeniowe – kliknij

————————————————————————————————————————————————————

KARTKA Z KALENDARZA

13 grudnia 2021 roku przypada 40. rocznica wprowadzenia w Polsce stanu wojennego.

Został wprowadzony w nocy z 12 na 13 grudnia 1981 r. na terenie całej Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL). O wprowadzeniu stanu wojennego poinformowało Polskie Radio i Telewizja Polska o godz. 6.00 nadając przemówienie gen. Jaruzelskiego. Przyczyną było malejące poparcie dla polityki władz państwa polskiego i rosnąca zależność od Związku Radzieckiego. Mając świadomość ogromnego poparcia społecznego dla „Solidarności” i związanego z tym zagrożenia dla swojej pozycji, komuniści postanowili użyć siły i rozprawić się z opozycją. „Solidarność” została zepchnięta do podziemia, a jej przywódcy aresztowani. Ogłoszony niezgodnie z konstytucją stan nadzwyczajny zaowocował internowaniem ponad 10 tysięcy działaczy opozycji antykomunistycznej, tysiące kolejnych było inwigilowanych i zastraszanych. Co najmniej kilkadziesiąt osób straciło życie.

Fotorelacja obchodów z biblioteki szkolnej:

————————————————————————————————————————————————————

6 grudnia – Mikołajki

…Gdy jesteśmy małymi dziećmi, nie mamy najmniejszych wątpliwości, że Święty Mikołaj istnieje. Czekamy na niego z bijącym sercem i wypiekami na policzkach. Aż podczas szóstej czy siódmej gwiazdki zaczynamy coś podejrzewać… Dlaczego przyszedł wtedy, kiedy mama zawołała nas do kuchni czy kiedy tata kazał nam coś potrzymać? Zaczynają się wątpliwości. Czy on istnieje aby naprawdę…?                 

Historia św. Mikołaja – kliknij

———————————————————————————————————————————————————-

“Jak miło misia wziąć do ręki!.

Jest taki ciepły, taki miękki. 

Miś lubi wszystko, co i wy:

śmieszne mruczanki, bajki, gry.

A z kim wieczorem zasypiacie?

Z misiem bo to przyjaciel mały!”

Ciekawostki o misiach – kliknij

Obchody tego święta w bibliotece szkolnej:

————————————————————————————————————————————————————

KARTKA Z KALENDARZA

POLSKA  ODZYSKUJE  NIEPODLEGŁOŚĆ

I wojna światowa zakończyła się w listopadzie 1918 roku. Państwa zaborcze utraciły swoją dotychczasową pozycję. Niemcy i Austro-Węgry przegrały wojnę, a Rosję ogarnęła wojna domowa. Wykorzystali to Polacy. Zaczęli przejmować z rąk zaborców władzę na polskich ziemiach, tworzyć własne urzędy, policję i  wojsko. Polska po 123 latach zaborów odzyskiwała niepodległość. 

Pokonani Niemcy wypuścili z więzienia Józefa Piłsudskiego. Przybył on do Warszawy, gdzie 11 listopada 1918 roku powierzono mu dowództwo nad Wojskiem Polskim. To właśnie ten dzień jest uważany za datę odzyskania przez Polskę niepodległości. Kilka dni później Piłsudski otrzymał pełnię władzy w Polsce jako Naczelnik Państwa. Nie chciał jednak długo sprawować rządów. Postanowił zostać Naczelnikiem do czasu, gdy Polacy powołają sejm i senat, a następnie wybrany będzie prezydent. Odrodzone w 1918 roku państwo polskie nazywamy II Rzeczpospolitą.

————————————————————————————————————————————————————-

MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH  –  podsumowanie

W konkursach bibliotecznych:

  • dla klas I-III “Baśniowy świat” udział wzięło 32 uczniów – zwycięzcą jest: NIKOLA KORNAS z klasy 3D; wyróżnienie Mateusz Gorzawski, Wojciech Szweda, Oliwia Stolarek, Nadia Słomczyńska, Kacper Szreter
  • dla klas IV-VI “Czy znasz polskie legendy” udział wzięło 26 uczniów – zwyciężyła: OLIWIA KUSZ z klasy 4C
  • dla klas VII-VIII “Baśnie i legendy z różnych  stron świata”. Niestety tu frekwencja była niewielka – 5 uczniów. Wyróżnieni: Dawid Krzyżanowski i Paweł Krzyżanowski z klasy 7A

Największym zainteresowaniem cieszył się konkurs plastyczno-literacki “Baśniowe liście”. Uczniowie, głównie z klas I-III, chętnie przychodzili po szablony liści, kolorowali je najpiękniej jak umieli i przynosili do biblioteki. Przepiękne, baśniowe wzory i kolory, fantastyczne postacie z baśni i bajek – to właśnie można podziwiać na wystawie przed biblioteką szkolną.

Dziękujemy za wspaniałą baśniową ozdobę!

Duże zainteresowanie wzbudziła wystawa Baśni i legend z różnych stron świata. Nasza biblioteka w budynku S posiada ich duży wybór, wszyscy chętni uczniowie mogli wybrane pozycje wypożyczyć sobie do domu. 

Bibliotekę odwiedziły klasy 1A i 1C ze swoimi Wychowawcami. Uczniowie zapoznali się z pomieszczeniem biblioteki, rozmieszczeniem zbiorów i zasadami korzystania z księgozbioru. Podziwiali pięknie wydane egzemplarze baśni i legend, chętnie odpowiadali na zagadki związane z postaciami z bajek. Obiecali, że będą się pilnie uczyć literek, by jak najszybciej zacząć czytać książeczki ze szkolnej biblioteczki.

Uczniowie klas II wzięli udział w zajęciach bibliotecznych, podczas których zostali włączeni w poczet czytelników biblioteki szkolnej. Jest to jedno z najważniejszych wydarzeń w życiu biblioteki, na które dzieci czekają z wielką niecierpliwością. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z zasadami wypożyczania książek  oraz w jaki sposób należy o nie dbać. Nauczyli się, jak rozpoznawać książki z biblioteki szkolnej. Rozwiązywali także zagadki sprawdzające ich znajomość postaci bajkowych. Każdy z uczniów, na pamiątkę, otrzymał książeczkę “Pierwsze abecadło”.

Na zakończenie każdy uczeń wypożyczył sobie wybraną książkę. Mamy nadzieję, że takie spotkanie przyczyni się do częstych wizyt w bibliotece i systematycznego czytania.

Wszystkim uczniom, którzy odwiedzali bibliotekę, oglądali wystawkę, wypożyczali polecane przez bibliotekarzy baśnie i legendy, uczestniczyli w konkursach SERDECZNIE  DZIĘKUJEMY.

♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦   ♦

 

MIĘDZYNARODOWY MIESIĄC BIBLIOTEK SZKOLNYCH

W październiku biblioteki szkolne na całym świecie obchodzą swoje święto ustanowione przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Bibliotekarstwa Szkolnego. Celem akcji jest promocja biblioteki szkolnej i jej działań, rozbudzanie i kształtowanie kultury czytelniczej, integracja środowiska szkolnego.

Hasło tegorocznych obchodów brzmi: BAŚNIE I LEGENDY Z CAŁEGO ŚWIATA.

 

W ramach obchodów biblioteka szkolna przygotowała dla Was wiele atrakcji: 

                                                                                                                                                                                                                                                                          – konkursy on-line ze znajomości baśni i legend dla klas 1-8 

“Baśniowy świat” – aby rozwiązać test potrzebna jest znajomość następujących baśni: Księżniczka na ziarnku grochu; Królowa Śniegu; Kopciuszek; Czerwony Kapturek; Królewna Śnieżka kliknij tutaj kl. 1-3

“Czy znasz polskie legendy?” – należy znać lub zapoznać się z legendami: Legenda o krakowskim hejnale; Smok wawelski; Warszawska syrenka; Bazyliszek, Złota kaczka    kliknij tutaj kl.4-6

 “Baśnie i legendy z różnych stron świata” – zapoznaj się z: baśnie  Hans Christian Andersen: Brzydkie kaczątko, Dziewczynka z zapałkami, Słowik, Stokrotka, Królowa Śniegu; Jakub i Wilhelm Grimm: Królewna Śnieżka; Ewa Szelburg-Zarembina: Baśń o kocie w butach; Kazimierz Władysław Wójcicki: O Waligórze i Wyrwidębie                                                                      legendy  Władysław Ludwik Anczyc: Wiano św. Kingi;  Cecylia Niewiadomska: Podanie o Lechu, Podanie o Popielu, Piast; Artur Oppman: Bazyliszek; Marian Orłoń, Jan Tyszkiewicz: Stopka królowej Jadwigi; Kazimierz Władysław Wójcicki: Twardowski oraz legendy o Królu Kraku i jego córce Wandzie, smoku wawelskim i szewcu Skubie, hejnale mariackim   kliknij tutaj kl. 7-8 

Odpowiedzi przesyłamy na adres e-mail: goslawa@autograf.pl

– konkurs plastyczno-literacki     kliknij tutaj                                                                                                      

– wystawę baśni i legend dostępnych w bibliotece

– spotkania z uczniami klas II

Szczegółowe informacje dostępne również w bibliotece.

Zapraszamy wszystkich do udziału i do odwiedzenia w tym miesiącu biblioteki szkolnej.

——————————————————————————————————————————–

KARTKA Z KALENDARZA

We wrześniu mija 100 rocznica urodzin Stanisława Lema, który uważany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiej literatury science fiction. Był nie tylko znakomitym pisarzem, ale i wizjonerem, który przewidział kierunek rozwoju technologii, opisując ją w swoich książkach.

LEM jasnowidz – oto kilka z najbardziej niezwykłych przepowiedni Lema, które się sprawdziły: kliknij tutaj

Zapraszamy do zapoznania się z literaturą tego pisarza.          W bibliotece szkolnej dostępne są również jego książki m.in. 

————————————————————————————————————————————————————

Coś się skończyło 🙁 a coś się zaczęło 🙂 !

Koniec wakacji to początek naszych spotkań na zajęciach szkolnych i oczywiście w bibliotece. Dla dużych i małych, niezależnie od wieku życzymy udanego roku szkolnego 2021/2022 – aby wiedza sama pchała się do głowy a na stałe zagościły w Waszym dzienniku.

                                                                     

   

                                          Lubisz czytać? 

             Chcesz wiedzieć co u nas słychać? 

         Masz lekturę szkolną do przeczytania

     lub chcesz miło spędzić czas przy dobrej książce 

              zajrzyj do nas w budynku szkoły lub odwiedź stronę internetową szkoły /zakładka Biblioteka/ 

 

 


————————————————————————————————————————————————————


 

 

LAUREACI SZKOLNEGO FESTIWALU KSIĄŻKI

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Biblioteki to miejsca wyjątkowe, przełamują stereotypy i udowadniają, że ich przestrzenie to nie tylko “świątynie książek”. Nie tylko gromadzone zbiory tworzą biblioteki. To ludzie sprawiają, że wszystko czego szukasz, znajdziesz w bibliotece.                    Idziesz do biblioteki, aby znaleźć kogoś, coś, a może tak naprawdę siebie pośród innych ludzi, bo przecież biblioteka to miejsce, gdzie zawsze kogoś znajdziesz – wystarczy chcieć!!!           

Zapraszamy Was do wspólnej zabawy zatytułowanej hasłem Tygodnia Bibliotek 2021:  “Znajdziesz mnie w bibliotece”

Powyższe zdjęcia przedstawiają postacie, które na pewno znajdziesz w bibliotece – spróbuj odnaleźć książeczkę z wybraną przez siebie postacią.

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Nasza pisarka Olga Tokarczuk – laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury we fragmencie książki “Księgi Jakubowe” przedstawiła swoje spostrzeżenia na temat czytelników. Podzieliła ich na kilka ciekawych kategorii. A mianowicie:

“Jest czytelnik gąbka, czytelnik lejek, czytelnik cedzidło i czytelnik sito. Gąbka wchłania w siebie wszystko, jak leci, jasne jest, że potem dużo z tego pamięta, lecz nie umie wydobyć najważniejszego. Lejek – przyjmuje jednym końcem, drugim zaś wszystko, co przeczytane, z niego wylatuje. Cedzak przepuszcza wino, a zatrzymuje winny osad (…) Sito zaś oddziela plewy, żeby otrzymać najlepsze ziarno.”                        źródło:https://www.dorzeczy.pl/kraj/117719/wzglednosc-noblowska.html                                                                                                                                                                                                                                                                                             Zapraszamy Was do zabawy!  KLIKNIJ TUTAJ

♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦

Piąty tydzień realizacji Szkolnego Festiwalu Książki przypada na Tydzień Bibliotek. Zapraszamy zatem do obejrzenia prac przesłanych przez naszych uczniów.

Plakat lub praca plastyczna z okazji Święta Konstytucji 3 maja

Wyróżnienia:

 

Dressing up – przebranie się za ulubionego bohatera literackiego lub postać historyczną, mitologiczną itp.

 

Pudełko z opowieścią – przedstawienie wybranej książki, bajki lub wiersza

 

1001 powodów dla których warto czytać książki

Cała klasa 6e otrzymuje  punkty za udział w konkursie. Specjalne wyróżnienie dla Patrycji Czortek 6e za indywidualną pracę.

Dziękujemy tym wszystkim (zarówno uczniom jak i nauczycielom), którzy zaangażowali się w realizację tego projektu 🙂

——————————————————————————————————————————————————————-

 LEKCJA HISTORII ON-LINE W BIBLIOTECE SZKOLNEJ

Temat: 230 rocznica uchwalenia       Konstytucji 3 maja.

Cele: – uświadomienie uczniom znaczenia Konstytucji 3 maja                 – wyjaśnienie pojęcia: konstytucja

Czytaj dalej –  KONSTYTUCJA

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. 3 maja stał się polskim świętem (od 1919 roku). Po wojnie obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja były w Polsce zakazane. Przywrócono je dopiero w 1990 r.

Co roku 3 maja uroczyście świętujemy kolejną rocznicę tego wydarzenia. Ten dzień to jedno z najważniejszych polskich świąt państwowych.

Zilustrowana historia Konstytucji 3 maja (oprac. Krzysztof Wiśniewski, Joanna Babula) – zapraszamy do obejrzenia:

————————————————————————————————————————————————————-

23 kwiecień – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich

– święto pisarzy, poetów, tłumaczy, redaktorów, korektorów, wydawców  i wszystkich tych, którzy z książkami i prawem autorskim mają na co dzień  do czynienia.                 

Święto również czytelników.

Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich obchodzony jest w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa oraz praw autorskich. Święto narodziło się w Katalonii, a jego data 23 kwietnia jest symboliczna dla literatury światowej, gdyż w ten dzień zmarli wybitni poeci Miguel de Cervantes, William Szekspir oraz Inca Garcilaso de la Vega.

Zgodnie z długą tradycją w Katalonii, kobiety obdarowywano w ten dzień czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew pokonanego przez św. Jerzego smoka. Z czasem kobiety zaczęły odwzajemniać się mężczyznom podarunkami w postaci książek. Światowy Dzień Książki   i Praw Autorskich  został ustanowiony w 1995 roku przez UNESCO.

Ciekawostki ze świata książki – kliknij tutaj

Prace uczniów nadesłane z okazji tego święta – dziękujemy 🙂

————————————————————————————————————————————————————–

Biblioteka szkolna poleca …

… książki, dla najmłodszych czytelników (i nie tylko) w ramach akcji „Tę książkę warto przeczytać!”. Raz w tygodniu (podczas nauczania zdalnego), będziemy zamieszczać nową pozycjęzachęcając  do czytania. Może zrobią na Was wrażenie, pokochacie je i uznacie za godne polecenia. Może dzięki temu odkryjecie ciekawe pozycje, na które warto zwrócić uwagę.

Nie wiesz co wybrać? Sprawdź polecane propozycje. Mamy nadzieję, że ułatwimy naszym czytelnikom wybór odpowiedniej dla siebie książki. Wszystkie polecane książeczki są dostępne w bibliotece szkolnej.

Chcesz przygody wciąż przeżywać?

Musisz w bibliotece bywać!

Tam książeczek jest bez liku.

Czytaj! Młody CZYTELNIKU!

Przerwa na czytanie – dość na komputerze grania, bierz się teraz do czytania.

 

 

 

Julka, Oliwka i Kuba już jutro idą do pierwszej klasy. Niespodziewanie dowiadują się jednak, że w szkole grasuje duch … Ojej! Czy pierwszaki odważą się sprawdzić, o co chodzi, i czy przyjdą w końcu na lekcje? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w książce pt. PIERWSZY DZIEŃ W SZKOLE. 

 

 

 

 

Do Valleby przybywa ekipa filmowa, żeby nakręcić film. Światowej sławy reżyser Omar Rauk chce obsadzić jednego z mieszkańców Valleby w drugoplanowej roli męskiej. Organizuje casting. Tej samej nocy ktoś włamuje się do salonu optycznego. Czy ma to związek z ekipą filmową? A może z listem sprzed lat znalezionym przez Lassego i Maję? Chcesz dowiedzieć się więcej –  sięgnij po książkę pt. TAJEMNICA  FILMU.

 

 

 

 

 

Rodzice Franka przeprowadzają się i chłopiec musi zmienić szkołę. Jak sobie poradzi wśród nowych kolegów?  Czy ktoś będzie się chciał z nim bawić? Wszystko wyjaśni się jak sięgniesz po książkę pt. NOWY W KLASIE 1B.

 

 

 

————————————————————————————————————————————————————Szkolny Festiwal Książki czyli  działania  popularyzujące  bibliotekę  szkolną  i  czytelnictwo.

Czas trwania: 12.04 – 14.05. 2021 

W swoich grupach wiekowych uczniowie będą rywalizowali w różnych kategoriach, zbierając punkty jako klasa oraz indywidualnie (każdy znajdzie “coś” dla siebie). Mamy nadzieję, iż różnorodne formy aktywności przyczynią się do budowania pozytywnych doświadczeń z biblioteką oraz do pobudzenia ciekawości związanej z czytelnictwem.

Zachęcamy uczniów do wzięcia udziału w niżej wymienionych działaniach:

Klasy IV-VI

Klasy VII-VIII

Ze względu na sytuację epidemiologiczną, zwycięskie klasy i indywidualni zwycięzcy będą ogłaszani na stronie internetowej szkoły w zakładce biblioteka. Nagrody indywidualne do odbioru w bibliotece.


Wszystkim czytelnikom i sympatykom naszej szkolnej biblioteki życzymy:

Jaj przepięknie malowanych, Świąt słonecznie roześmianych, w poniedziałek dużo wody, zdrowia, szczęścia oraz zgody!

 

A na poprawę humoru proponujemy  

Wielkanocną bajeczkę do czytania podczas malowania pisanek

                                                                                                                                        

  • BAJKA                                                               

21 marca

to nie tylko   PIERWSZY  DZIEŃ   WIOSNY

ale także    ŚWIATOWY   DZIEŃ   POEZJI

Święto obchodzone corocznie 21 marca, ustanowione przez UNESCO jesienią 1999 roku. Główne uroczystości tego święta odbywają się w Paryżu. Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO zadeklarowało, że ten dzień ma „dać nowy impuls, aby docenić poezję oraz poprzeć krajowe, regionalne i międzynarodowe ruchy poetyckie”.

 

Nie wiem, co to poezja, nie wiem, po co i na co,
wiem, że czasami ludzie czytają wiersze i płaczą,
a potem sami piszą, mozolnie i nieudolnie,
by od dławiącej ciszy łkające serce uwolnić.
                                                                                 Władysław Broniewski

 

 


Nie ma innego dobra tak powszechnego i tak ważnego dla nas wszystkich jak język ojczysty. Po polsku rozmawiamy, przekazujemy swoje uczucia, uczymy mówić małe dzieci, wyznajemy wiarę, piszemy wiersze. Język jest podstawowym składnikiem tożsamości Polaków i dobrem kultury narodowej. Język jest fundamentem, na którym opiera się kultura oraz tradycja narodu.

Piękne są słowa Janusza Korczaka: „Bo błąd w mowie – to jak plama tłusta i brzydka na fotografii matki, którą kochasz, to jak niestarannie przyszyta łata na ubraniu, w którym idziesz w gościnę. Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali. Język się smuci, choruje, gdy ludzie źle nim mówią”.

Mówię po polsku, jestem Polakiem, a polska flaga jest moim znakiem – M. Bogdanowicz

 

Oto wiersz  pełen szalonych rymów, wymagających językowego mistrzostwa, by nie potykać się w trakcie czytania:

MOWA POLSKA

Od stuleci polska mowa  ma w zapasie różne słowa –

kto się ćwiczy w ich wymowie, ten bez trudu je wypowie!

Nie wierzycie? Sprawdźcie sami, powtarzając razem z nami:

Skrajem parku rudy stworek targa z górki spory worek,

w worku miarkę, tarkę, rogi, bierki, serki i pierogi.

Nad rzeczułką nietoperze taszczą paczkę poprzez perze,

w paczce kaszkę, ważkę, szelki, muszkę, puszkę i muszelki

oraz miarkę, tarkę, rogi, bierki, serki i pierogi.

Brzęczą pszczółki nad rzeczułką: – Tu się trzeba puknąć w czółko!

Na cóż kaszka, ważka, szelki, muszka, puszka i muszelki?

Po co miarka, tarka, rogi, bierki, serki i pierogi?

Wszystko po to, aby z gracją cieszyć się artykulacją,

bo kto ćwiczy się w wymowie, znajdzie radość w każdym słowie!

Nie wierzycie? Sprawdźcie sami, powtarzając razem z nami!

Małgorzata Strzałkowska

Uczniowie klas I – III wzięli udział w zajęciach bibliotecznych

————————————————————————————————————————————————————-

W związku z przypadającym w środę 17 lutego

Światowym Dniem Kota

już od poniedziałku w bibliotece szkolnej – budynek S

wystawka – oczywiście książek o kotach.

Można będzie poszerzyć swoją wiedzę o tych przemiłych zwierzątkach – zobaczyć książki o rasach kotów, ich pielęgnacji oraz wiele opowiadań z kotami w roli głównej.

W środę wypożyczamy książki tylko o kotach!!!   Serdecznie zapraszamy!!!

 

Jak pomóc kotom wolno żyjącym zimą?

Najbardziej popularnym sposobem pomocy kotom wolno żyjącym w miastach jest zostawianie uchylonego lub otwartego okienka do piwnicy. W ten sposób kot będzie mógł wślizgnąć się do pomieszczenia i ogrzać, jak również posilić się i napić wody.

 

 

————————————————————————————————————————————————————-

Zapraszamy Was do wykonania prac plastycznych o temacie przewodnim:

„Życie bajką jest”

W swoich pracach puśćcie wodze fantazji, ukazując świat jako zachwycający, a przede wszystkim magiczny. Niech powstaną niezwykłe bajkowe stwory, postaci i miejsca, pełne barw i tajemniczości.

Na etapie szkolnym nagrodą będą – punkty dodatnie – z zachowania za aktywność.

 

Najciekawsze prace zostaną wysłane do organizatora – Ognisko Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Sosnowcu.

Dziękujemy wszystkim za udział w konkursie 🙂


Uczniowie, którzy wzięli udział w quizie walentynkowym i przysłali poprawne odpowiedzi:

Aleksandra Piksa  4a; Agata Toczko 4c; Maksymilian Kuchcik  4c; Alicja Zabieglińska  4c; Marcjanna Zabieglińska  4c; Zuzanna Orszulik  6a; Maksymilian Owsianka  6b; Zofia Piksa  6e; Szymon Owsianka  7c

O udziale w konkursie poinformowaliśmy Wychowawców, prosząc o dodatnie punkty z zachowania.

Gratulujemy!!!

♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥    ♥

Konkurs plastyczno-literacki na najciekawszą kartkę walentynkową on-line

Nadesłane prace konkursowe:

Nagrodą są – punkty dodatnie – z zachowania za aktywność. Uczestnikom gratulujemy i serdecznie dziękujemy 🙂

 ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥                                      ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

 

W konkursie ,,Najpiękniejsza kartka Walentynowa” dla klas  1-3 udział wzięli:

Eliza Hausler 1c praca nagrodzona; Martyna Guzik  1c  praca nagrodzona; Nina Klemenz  1c  praca nagrodzona; Alan Zawierucha  3d  praca nagrodzona; Liwia Lyska  1d  praca wyróżniona; Antonina Górska  3c  praca wyróżniona; Amelia Janowska  1c  praca wyróżniona;  Zuzanna Rutkowska  1c  praca wyróżniona                                                                        oraz Martyna Kozik  3c; Kamila Wycisk  3d; Emilia Schlumm  3d; Mateusz Gorzawski  2d; Adam Witala  2d; Wiktoria Giedyk  1c; Magdalena Osysko  3d; Zuzanna Kurek  3d; Adam Mogiła  1c; Oliwier Rutkowski  2d; Filip Wolff  2d; Laura Oleszczuk  3a; Oliwia Stolarek  2d; Anna Łysień  2d; Nikola Kornas  2d; Alan Stajer 3d  i Sebastian Stajer  1c

                  

Wszystkim uczestnikom gratulujemy i serdecznie dziękujemy 🙂

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Biblioteka szkolna proponuje quiz walentynkowy dla klas 4-5                                                                                      i dla klas 6-8

Otwórz załącznik i wykonaj polecenia

Quiz walentynkowy klasy 4-5

Quiz walentynkowy klasy 6-8

Pracę odeślij na adres goslawa@autograf.pl
Termin nadsyłania prac – 14.02.2021 r.
Nagrodą będą – punkty dodatnie – z zachowania za aktywność.


 

Konkurs plastyczno-literacki na najciekawszą kartkę walentynkową on-line

 

Regulamin konkursu:

Kartkę walentynkową należy przygotować w niezwykłym kształcie z życzeniami w formie wiersza (własny tekst lub cytat literacki).

Technika pracy dowolna.

Zdjęcie kartki walentynkowej proszę przesłać do 14 lutego2021 r. na adres mwojtkowska@o2.pl

Oceniana będzie oryginalność pomysłu i wykonania.

Wystawa nadesłanych prac także on-line na stronie szkolnej w zakładce BIBLIOTEKA.

Najładniejsze kartki zostaną nagrodzone.

 

 

 

 

 

 


Holokaust. Pamięć to za mało.

Holokaust ma szczególne znaczenie dla nas Polaków. W większości dokonał się na ziemiach polskich i dotyczył polskich obywateli. Na skutek zbrodniczego planu, który narodził się w Niemczech rządzonych przez partię Adolfa Hitlera i był przez to państwo realizowany, zamordowano sześć milionów Żydów z całej Europy. Około trzech milionów wśród nich to polscy obywatele. Dwa miliony to dzieci.

Ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ Międzynarodowy Dzień Pamięci o Ofiarach Holokaustu związany jest z dniem wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz, symbolu i pomnika zagłady. Ale tak naprawdę takie pomniki są niemal w każdym polskim mieście i wiosce.

Pamięć o Holokauście nigdy nie powinna ulec zatarciu. Podobnie jak inne zbrodnie przeciwko ludzkości, dokonane w imię chorych urojeń, że można być gorszym z powodu narodowości, rasy czy poglądów politycznych.

Naszym zadaniem jest nie tylko gromadzenie faktów świadczących o zbrodniach, ale także budowanie w sobie uniwersalnych wartości dotyczących życia. Bo największą porażką po takiej zbrodni jest brak wyrzutów sumienia.

Jan Paweł II powiedział podczas wizyty w Instytucie Yad Vashem:

Tutaj, podobnie jak w Oświęcimiu i wielu innych miejscach w Europie, ze wszystkich stron słyszymy echo rozdzierającego płaczu milionów ludzi. Mężczyźni, kobiety i dzieci wołają do nas z otchłani udręki, jakiej zaznali. Czyż moglibyśmy nie usłyszeć ich krzyku? Nikt nie może zapomnieć ani lekceważyć tego, co się stało. Nikt nie może pomniejszać rozmiarów tych wydarzeń. Chcemy pamiętać. Ale chcemy pamiętać w określonym celu, mianowicie po to, aby nie dopuścić już nigdy do zwycięstwa zła, jakiego doświadczyły miliony niewinnych ofiar nazizmu.

Maciej Kwaśniewski (IPN)

——————————————————————————————————————————————————–

Biblioteka życzy wszystkim uczniom bezpiecznych ferii zimowych. Niech ten wspaniały czas dostarczy Wam niezapomnianych wrażeń oraz wielu ciekawych przeżyć.
Mamy nadzieję, że wrócicie wszyscy zadowoleni, uśmiechnięci oraz wypoczęci, z nową energią do pracy w drugim semestrze. 

Ferie zimowe to bardzo dobry czas na czytanie!


                                                                                     

… Aby papier zamiast przyjmować wszystko,                             przez wszystkich był przyjmowany z radością.
Aby zamiast niemego przesuwania palca po czytniku,
słodki szelest stron przekładania do uszu dochodził.
Aby Książek po okładce nie sądzono,
(choć za te piękne również chwalono).
Aby Książki nie były podkładkami,
a podwalinami wiedzy i mądrości.
Aby przede wszystkim każdy miał czas, by je czytać.
Bo każdy czas jest do tego dobry. 

 

Wszystkim czytelnikom i sympatykom naszej biblioteki szkolnej życzymy zdrowych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia oraz szczęścia w Nowym 2021 Roku

————————————————————————————————————————————————————-